torsdag 17 januari 2013

INGENTING FÅR MIG MER NÖJD


än en bakdag. Och det har jag i dag, åtminstone en halv. Ett antal limpor av olika sorter, bullar och kanske semmelbullar (går de att baka med filmjölk?) är det tänka resultatet. Ett smärre brödberg, goddoft och en lätt utarbetad kropp efter en dag vid bakbordet skänker så småningom den stora tillfredsställelsen.

Men grovknådandet sköter Electroluxen om. Det är inte urmodellen jag har men väl en tidig vidareutveckling med timer och styrkeväljare.

Det sägs, att dessa hushållsassistenter var Electrolux stora misstag. Företaget bakade in outslitliga delar i de första generationernas maskiner, helt enkelt. För nära 20 år sedan gick min ändå sönder. Det var väl när den knådade en dubbel sats ankarstock, kan jag tro. Jag ringde omgående butiken i Krylbo. ”Min Electrolux har gått sönder, började jag, men blev avbruten av försäljaren. ”Din Electrolux har inte gått sönder”, kontrade han mycket bestämt, ” för det gör de inte. Det är bunken som gått sönder.”

Det var så sant, jag hann bara inte säga det. Så med en ny bunke har jag fortsatt, kompletterat med en till från loppis så att kalldegar och surdegar kan jäsa i sin egen takt, ska det idag bli lite limpor och bullar och en därtill sällsynt nöjd konstnär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar