söndag 27 januari 2013

HAN HETTE TITUS OCH VAR

 
min trogne vapendragare i skog och mark. Vi kamperade ihop nästan dagligen under åtta års tid, från det jag var tio till 18. Det var 1970-tal och i skogarna vimlade det av älg.

Tecknat hade jag alltid gjort, men under de här åren utvecklades det till ett livsmåste för mig. Ritblocket bar jag med mig i ryggsäcken och Titus stod dropp stilla medan jag tecknade från hans rygg. Inte förrän jag var klar, började han att gå igen. Djurstudier gick utmärkt att göra uppifrån hästryggen, men positionen gav landskapsstudierna fel perspektiv.

En endaste gång hände det, att hästen kom hem före ryttaren. Det var under en ridtur en tidig februarimorgon när jag fick höra en orrtupp. Blev lite upphetsad, för de hade varit borta från trakten i decennier. Jag band hästen och brakade iväg mot orren. Ja, just brakade, för det var halvmeterdjup snö med skare som ömsom bar, ömsom brast. Hittade fågeln svart och rund där den spelade i en talltopp på ett hygge. Och orren förflyttade sig bortåt, bit för bit…

När jag tecknat färdigt och upprymd över orrmötet trasslat mig tillbaka genom snö och över hyggen, ja då var tygeln virad varv på varv runt trädet och tom i den ända där det skulle vara en häst. Det var bara att traska hemåt efter hästspåret. Mötte på vägen tre skogshuggare med sina motorsågar (sådana huggarlag är också historia) och de såg roat tillbaka på ryttaren utan häst.

Titus var angloarab. Han grånade som jag med åren och blev till slut alldeles vit. Han blev 33 år, vilket motsvarar en människoålder på närmare 100.

Efter varje ridtur ville Titus rulla sig – tumla, och så har jag porträtterat honom. Titus tumlar. Keramik från cirka 1987. Längd 30cm, höjd 15 cm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar