onsdag 24 april 2013

DÅ VAR DET 180NDE TOMTKRYSSET


fixat, då. Och som så ofta, var det en tillfällighet, som gav upptäckten.

Det handlar varken om korsord, currylinjer eller trädgårdsskötsel, utan om fåglar sedda på eller från tomten. Efter drygt 22 år på en och samma gård, är vi nu alltså uppe i 180 olika fågelarter, och det är väl inte så pjåkigt. Den här gången var det tioåringen, som gjorde fyndet. Det vill säga, hon råkade titta ut genom fönstret i precis rätt ögonblick. Och hojtar till för att en rörhöna kommer spatserande över gräsmattan!

När Mats minuten efter går ut med kameran, är fågeln förstås som uppslukad av jorden. Borta. Mörkertalet – hur många arter man missat genom åren – måste vara ruggigt stort.

Min största tomtkryss-triumf skedde en vacker majkväll för några år sedan. Jag kastade ett getöga i tubkikaren, som alltid står uppställd med siktet ut mot sjön, och får se en vitvingad tärna!

Den vitvingade tärnan häckar i sydöstra Europa och Centralasien. Under flyttningen i maj skådas då och då något exemplar längs östsvenska kusten, men långt ifrån årligen. Kanske navigerar någon individ fel, eller missar att stanna upp i tid. Nu hade några skådats i Sydsverige i början av veckan. Därför hade vi pratat om dem, så jag förstod genast vad det var, fast jag aldrig sett någon förut.

På tärnors vis flög den sådär svävande elegant, snappande efter insekter vid vattenytan. Envist patrullerade den fram och tillbaka vid just den bit av stranden som vi ser från huset.

Naturligtvis var jag ensam hemma. Var fanns de vittnen man så gärna vill ha i ett sådant här sammanhang? Ringer den mest hängivna fågelskådaren inne i stan. ”Oj, oj, oj”, svarar han upphetsat. ”Nu vet jag inte hur jag ska göra”. Men rätt var det är, står han i trädgården. Fångar in fågeln i sin kikare och skriker som ett barn ”Jag ser den! Jag ser den! Jag skulle vilja krama om dig, Malin!”

Så berättar han, att hans fru fyllde år just idag och att jag ringt precis som middagen dukats fram och vinet korkats upp. Det var därför han velat lite. Men vad är väl en fin middag på tumanhand med kärestan mot möjligheten till ett nytt dalakryss? Att han tidigare kryssat själva fågeln nere i Israel hade tydligen ingen betydelse i sammanhanget.

Att dela livet med en fågelskådare har uppenbarligen sina prövningar.

Och morgonen efter har larmet nått ornitologerna, som står i skockar på vägen och kikar ner mot sjön. Tärnan? Ja, den är som bortblåst.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar