när havsörnen fäller ut sin vita
stjärt för broms och balans när den slår till i den torra aspen vid sjön. Mer
än den vita blixten ser jag inte av själva örnen, vars brungråkropp på
det långa avståndet försvinner mot Lammöns mörka fond. Solen har just klättrat upp över
trädtopparna och hade förstås sin del i det blixtrande fenomenet. Snön över isen
ligger randad i rosa och koboltblå som en annan zebra. Färger är, i alla lägen,
ögonblicksbilder.
Vitt kan verkligen växla. Det kan blända och blänka till som
det nyss gjorde, men det kan också alldeles försvinna och ibland ser en
logdörrsstor havsörn alldeles stjärtös ut, när den svävar mot en ljusgrå
himmel. Och vitt kan lysa alldeles blått, en solig dag när den bländvita
stjärten faller i skugga. Riktigt vit blir förresten inte havsörnens stjärt
förrän fågeln uppnått minst 5 år, så vitheten är också en del av
åldersbestämningen av en havsörn.
Vitt är svårt att måla. Som akvarellist får man dessutom
lära sig, att använda papprets vithet och spara ur detta noga. Som alltid, är
det en sanning med modifikation. Vitheten i pappret skiljer sig med olika
kvaliteter och märken och många av de skickligaste akvarellmålarna lyckas använda
täckvitt, fast det enligt mångas mening alltså inte är tillåtet, på ett mycket
raffinerat sätt. Just så att det kan blixtra till i en havsörnstjärt, för att
ta ett exempel.
Och visst är risken stor, att täckvitt tar bort lystern som
naturligt finns i akvarellfärgerna. Att vitt svärtar ner hela bilden. Det är en
stor utmaning, att kunna hantera det vita för att få den effekt man
eftersträvar. För en skicklig målare,
ser det ut att gå lekande lätt, men för oss vanliga dödliga, handlar det om
livslångt lärande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar