söndag 12 maj 2013

"PASSA PÅ OCH LEV LIVET


mens du kan!” sa sköterskan som avsked efter operationen i höstas. Men hur lever man livet?

Ja, nog är lättare att leva livet på våren, alltid. Som idag, med den årliga vårliga visiten i ett naturreservat här i södra Dalarna. Med traktens frodigaste vitsippmattor bland hasslar, häggar, aspar, askar och björkar. Allt i en enda härlig djungelröra. Livet lever jag, när jag strosar där och få se grönsångaren slänga huvudet bak på ryggen och sjungande singla sin kopparslant. När jag ser duvhökens bo i björken pyntat med färska tallgrenar, men fågeln själv lyser som vanligt med sin frånvaro. Och när jag får höra vårens första svarthätta.

Barnen kliver omkring i den porlande öringbäcken. Att få höra deras skrik, och därefter skratten, när vattnet når över stövelkanterna, är också det ett sätt att leva livet. Liksom att veta, att i precis samma bäck klev deras pappa omkring på precis samma sätt, när han var barn.

Fikat tar vi sittande på en mossgrön trädstam som lagt sig över bäcken, med fötterna dinglande ner i vattnet.

Att tassa bort till kattugglans holk uppe i ”hörnet” hör också till. Likaså att knacka på lite försiktigt med en gren. Ut flyger ugglan, precis som hon gör vartenda år. Förr, när energin och tiden räckte längre än nu, återkom vi alltid några veckor senare, med stege och ringmärkartång för att id-märka de gråulliga, svartögda ungarna.

Jag har varit med om det så många vårar förr, och just därför känns det så betydelsefullt. Ett helt år kommer jag att få vänta tills det blir dags igen.

 Som grädde på moset tittar pärlugglan ut ur sitt ihåliga träd, när vi knackar på. Det får jag inte uppleva varje år, men nästan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar