söndag 2 december 2012

DEN DOVA DUNSEN AVSLÖJADE TJUVEN.

Korgen med färskt bröd hängde på verandan för att kylan skulle frysa det åt mig. Ett smart sätt att spara energi, har jag tänkt. Men nu höll det på att gå om intet. Mats råkade höra dunsen och hann precis se räven springa iväg med en limpa i munnen. Korgen låg på golvet och bakdukarna låg spridda i trappan.

 Häromdagenm, i den allra första snön, gjorde räven en lov runt huset precis i skymningen. Så tilltalande, tänkte jag då, med en så hemtam modell och kom inte ihåg, att hackspettarnas talg vi hängt upp blivit stulen några gånger under hösten. Tilll sist försvann tillochmed nätkorgen talgen legat i och vi har inte återfunnit den.

Nu är jag inte lika förtjust längre. Fast jag är glad, att det råkade vara rågkakor i korgen och inte den rökta skinka eller de lussebullar, som fått frysa till i korgen nätterna innan. Naturen spelar oss sina spratt.

1 kommentar: