torsdag 19 september 2013

FÖR JÄMNT ETT ÅR SEDAN


satt jag den här förmiddagen uppe på Närfjällets fjällplatå och kalasade på kaffe och smörgås. Det hade varit dimma hela branta stigningen upp, och nu låg den som svävande bomull nedanför mina fötter. Ovanför mig flödade solen och himlen lyste klarblå ända bort mot de blånande bergen i Norge.

Det var bara jag och så en ensam ängspiplärka som zitt-zitt-zittade över den höstklädda fjällheden. Upplevesen var smått andlig och svår att förklara. En känsla av litenhet och samtidigt stort sammanhang.

Då ringer telefonen.

Efteråt har jag tänkt, att sånt här händer bara i romaner. Inte i verkliga livet. För det var från onkologen. Samma sköterska, som 14 dagar tidigare hade avslutat vårt samtal med ”Passa på och lev livet mens du kan”.

Vetskapen att jag har en sällsynt mutation som förutom återkommande tarmvred på sikt sannolikt skulle ge cancer, hade jag levt med de senaste nio åren. Nu var ju magsäcken nyss bortopererad och med den en första omgång cancer. Inte skulle han ringa tillbaka så snart, tänkte jag. För mer än 14 dagar var det väl meningen, att jag skulle få leva livet? Men senaste röntgenbilderna väckte uppenbarligen nya misstankar, och en ny konsultation måste göras omgående.

Den här hösten har jag måst avstå fjällvandring. I nuvarande kondition, skulle jag aldrig orka pallra mig uppför Närfjällsbranten. Nu bär jag med mig cancern, stadigt, för resten av livet. Den har tagit ritblockets plats. Ritblocket, som varit min ständiga följeslagare sedan åtminstone tidiga tonår.

I stället för en ängspiplärkas zitt-zittande över en fjällhed i höstglöd får jag nöja mig med att höra den över senapsgula strandängar här hemma i By. Det är inte lika mäktigt utan lite mer vardagligt, men ändå. Som sjuk inser man det små tingens betydelse.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar